Aktualiteit - Xaveriusparochie-wijkfeestcomite

Welkom op de drie vastenconferenties 2024
van de lokale kerkgemeenschappen
Franciscus Xaverius en Heilige Drievuldigheid
Vasten is een waardevol. De tijd nemen om zin-vol om te gaan met de tekenen van de tijd, met onze omgeving en met de uitdagingen die daarvan uitgaan. Vasten is geen kansen laten liggen om te werken aan vrede en gerechtigheid. In deze drie vastenconferenties nemen we de tijd om op kracht te komen in het Licht dat ons aanstoot in de morgen.
Maandag 4 maart 20:00u
Vasten en ramadan belicht | Sinem Cakir – stafmedewerkster bij ORBITvzw
De christelijke vasten start op 14 februari. De islamitische ramadanmaand op 11 maart (einde 2 april). Beide vastenperiodes overlappen elkaar de komende jaren meer en meer. Een unieke kans om de ontmoeting tussen christenen en moslims te versterken. Sinem Cakir belicht de islamitische vastencultuur vanuit haar opdracht in de Relatieopbouw Moslims Christenen in Vlaanderen.
Maandag 11 maart 20:00u
Hélder Càmara, profeet van de synodale weg?
Erik De Smet – journalist Kerknet en Kerk&Leven
naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Hélder Càmara, als het leven gave wordt’ van Eduardo Hoornaert bij Halewijn (*)
Bisschop Hélder Càmara was ooit te gast in de Arenahal van Deurne met zijn ‘Symfonie van de twee werelden’. Daarin riep hij uit, en zijn roep klinkt nog steeds: ‘Mens, mijn broeder, heel de schepping kijkt naar jou. De Geest waait. Wie zal het halen mens, mijn broeder? De Geest waait midden in de nacht.’ Zoveel jaren – terwijl de Katholieke Kerk zoekt naar een nieuw synodaal élan, brengt Halewijn een biografie uit over deze ‘rode bisschop’. Erik Desmet bladert met ons door zijn leven én zijn pogingen tot ‘kerkvernieuwing’.
(*) het boek is te koop tijdens deze vastenconferentie
../..
Maandag 18 maart 20:00u
De Israëlisch-Palestijnse kwestie belicht
met Rikkert Horemans – beleidsmedewerker Broederlijk Delen
Broederlijk Delen heeft partners in Israël en de Palestijnse gebieden. Rikkert Horemans belicht vanuit die contacten een kwestie die geen einde lijkt te kennen. Op welke ‘grond’ wordt oorlog gevoerd? Wie zijn actoren die de vrede willen bewerken en bewaren? Wat is daarvoor nodig?
Dit is ook de Broederlijk Delen Koffiestop Avond
Plaats: Kerk Franciscus Xaverius, Collegelaan 32, Borgerhout.
Openbaar vervoer: Tram 24 Centraal Station richting Silsburg (halte Joe English).
Toegang: 3 euro/avond
De lokalen en het sanitair zijn toegankelijk voor mensen met een beperking.
Franciscus Xaverius en Heilige Drievuldigheid
zijn lokale kerkgemeenschappen
van de pastorale eenheid Heilige Christoffel
Ons contacteren
Parochie St. Xaverius - Collegelaan 36 - 2140 Borgerhout - Rek nr: BE85 7370 6682 9306
Wijkcomite Xaverius - Collegelaan 36 -2410 Borgerhout - Rek nr: BE85 3630 5093 1306
Evenementen Wijkcomité - Collegelaan 36 - 2140 Borgerhout - Rek nr: BE59 3631 9482 3126
e-mail: info@xaverius-parochie-wijkcomite.be
Disclaimer
Alle foto's en teksten zijn eigendom van de parochie, kerkfabriek en wijkcomite Xaverius. Geen enkele foto of artikel mag gepubliceerd worden of gebruikt worden in artikels, websites zonder toestemming van de webmaster.
Bezwaren voor publicatie van foto's kunnen worden doorgestuurd via mail: info@xaverius-parochie-wijkcomite.be