Kerstnacht 2015 - Xaveriusparochie-wijkcomite

Kerstnacht 2015

KERSTAVOND in de XAVERIUSKERK

Geen middernachtmis, maar wel een gezinsviering om 17.30 u. Zo vierden kinderen, ouders en parochianen de Kerstnacht inde Xaveriuskerk. We mochten een 95 gelovigen tellen. Het koor Trinidad zorgde voor een fijne muzikale omlijsting. De prachtig ogende kersttal met nostalgische beelden, baadde ons direct in de kerststemming.

Pastoor Didier leidde de dienst. Naast de tradionele Kerstliederen, werd er ook een "beestig kerstverhaal verteld door de 3 dieren die de kerststal bevolkten: de os (diaken Peter), de ezel (pastoor Didier) en het schaap (Hilde). Zij vertelden hoe ze het hele kerstverhaal hebben meegemaakt. Mooi verteld, en uitgebeeld door de koppen van os, de ezel en het schaap, konden we ons onmiddellijk in dit kerstverhaal inleven.

Didier liet ons weten dat de aarde (hier voorgesteld door een blauwe kerstbol) voor iedereen is, en dat we geen individuelen moeten zijn; maar samen een project uitbouwen waar iedereen kan aan deelnemen. Hoewel er altijd personen zijn die spreken van "mijn wereld" en deze vernietigen. De blauwe bol werd moedwillig stuk getrapt. Maar God laat ons niet alleen. De scherven worden opgeruimd. En het gebeurde op Kerstnacht, een kleine vallende ster daalde neer in onze kerk, en naast het kind Jezus, werden de stukjes van de kapot getrapte bol terug in elkaar gepuzzeld en was de "blauwe bol" terug rond. Kerstmis blijft een feest van hoop en licht. We blijven werken in eenheid en naar een hoopvolle toekomst waar plaats is voor iedereen